2-qism. Finlandiya majburiy fanlardan xalos bo‘lgan birinchi mamlakat bo‘ladi
Finlandiya ta'limida majburiy fanlar, Finlandiyada ta'lim tizimi, Fin ta'lim tajribasi va ustunliklari haqida ma'lumot o'qing.
Oʻrta
4 min
23.09.2022
Ta’lim

Maqolaning 1-qismi: sinaps.uz/maqola/4040


Ular reyting ko‘rsatkichlariga emas, hayotda zarur bo‘lgan ko‘nikma va bilimlarni berishga e’tibor qaratadi.


Finlandiya ushbu yangi yondashuvni qanday amalga oshiradi?

Finlandiya juda yuqori ko‘rsatkichli savodxonlik darajasi va tartibliligi bilan ta’lim sohasidagi yetakchi davlatlardan biri sifatida tanilgan. Darhaqiqat, maktab islohotlari va ta’lim bo‘yicha dunyodagi yetakchi mutaxassislardan biri, Garvard universiteti professori Pasi Salberg Finlandiyaning ta’lim tizimi haqida ko‘plab maqolalar yozgan. Salberg Finlandiya ta’lim tizimini isloh qilish bo‘yicha o‘z tajribasini butun dunyo bilan baham ko‘rish uchun qattiq ter to‘kkan va bu bejizga emas edi.

Finlandiya har doim ham ta’lim sohasida aql bovar qilmas statistik ko’rsatkichlarga ega davlat bo‘lmagan. Ammo mamlakat bilim berish va izlanishni doim yuqori darajada qadrlagan va shu tariqa ta’lim sohasida sezilarli o‘zgarishlarni amalga oshirgan. Finlandiya o‘z ta’lim tizimini baholash uchun o‘quvchilarning imtihon natijalaridan foydalanmaydi. O‘qituvchilar reyting ko‘rsatkichlari haqida emas, balki o‘quvchilar hayotda zarur bo‘lgan ko‘nikma va bilimlarni berishga e’tibor qaratadi.

Finlandiya ta’lim tizimi markazlashtirilmagan bo‘lib, o‘qituvchilarga dars rejalarini o‘zgartirish va o‘qitish jarayonini ehtiyoj va imtiyozlarga muvofiq tashkil etish imkonini beradi. Bu ko‘plab davlatlar, jumladan, Shimoliy Amerika davlat ta’lim tizimi tomonidan qabul qilingan markazlashtirilgan yondashuvdan keskin farq qiladi.

Finlandiyaning ta’limga bo‘lgan yondashuvi boshqalardan ko‘ra ancha ilgarilab ketgan. Bu o‘zgarishlarda ko‘plab o‘qituvchilar o‘z hissasini qo‘shmoqda. Misol uchun, Xelsinki o‘qituvchilarining 70 foizi ta’lim tizimini hodisaga asoslangan ta’limga yo‘naltirishda turli xil ko‘rinishda ishtirok etmoqda. Ba’zi o‘qituvchilar allaqachon o‘z sinfxonalarida hodisalarga asoslangan ta’lim tizimidan foydalangan holda dars berishni boshlab yuborgan. Buning ajablanarli yeri yo‘q, chunki o‘qituvchilarga o‘quvchilar bilan ko‘proq muloqot qilish, shunga ko‘ra o‘rganuvchilar uchun oʻzi qiziqqan narsani o‘rganish maroqliroq hisoblanadi.

Finlandiya tizimni bosqichma-bosqich o‘zgartirishni rejalashtirmoqda, shuning uchun 2020-yilga kelib hali hamma maktablar ham hodisalarga asoslangan ta’limga o‘tmagan bo‘ladi. Dastlabki muhim o‘zgarish 2016-yil avgust oyida Finlandiya milliy o‘quv dasturi (NCF — National Curriculum Framework) doirasida yuz bergandi. NCF bu — ta’lim tizimining umumiy maqsadlarini, jumladan, o‘qitish usullari va uslublari, ko’rsatmalar, baholar, yordam xizmatlari va boshqalarni o‘z ichiga oluvchi muhim hujjat hisoblanadi.

Hozirgi kunda NCF hodisalarga asoslangan ta’limni ham o‘z ichiga oladi va ta’limdagi fanlararo aloqaga asoslangan yondashuvni ma’qullaydi. Biroq bu uslub finlar uchun mutlaqo yangilik emas. Sababi — ba’zi o‘qituvchilar allaqachon mustaqil ravishda yaxlit o‘qitish uslubini qo‘llashni boshlab boʻlgan.


Bu nima uchun muhim?

Ko‘pgina bolalar “namunadagidek” oilaviy hayotga ega emasligi sababli ular voqealarni uydan tashqarida yoki shaxsiy tajribalari asosida yolg‘iz o‘rganadi. Shunday ekan, “bolalar maktabda amaliy bilimlarni egallashi shart emas” degan fikr noto‘g‘ri. Ta’lim tizimi kelajakda bizning bolalarimiz o‘rganishni istagan hamma narsani o‘zida aks ettirishi kerak. Xo‘sh, nega endi biz ularni shunchaki targ‘ibot bilan oziqlantirib, faqatgina bitta fikrlash usuli, his qilish va aqliy salohiyatni aniqlashning faqatgina bir yo‘li bor deb o‘rgatishimiz kerak?

Aqliy salohiyatni aniqlashning yagona yo‘li yo‘q, chunki hammamizning boshqalarga o‘xshamagan farqli xususiyatlarimiz, sifatlarimiz, iqtidor va qiziqishlarimiz bor. Turli xillikning go‘zalligi ham ana shunda: bizning farqlarimiz bizning kuchli tomonlarimiz, biz bu farqlarni yo‘q qilishimiz va jamiyatga moslashishimiz emas, ularning ustida ishlab yanada rivojlantirishimiz hamda o‘ziga xosligimizni saqlab qolishimiz kerak. Davlat ta’lim tizimi buni hisobga olishi va o‘qituvchilar o‘z o‘quvchilariga chin yurakdan ta’lim berishga harakat qilib, ularning barchalarini standart usulda o‘qitishdan chekinishi kerak!

Yuqorida keltirilgan omillarga ko‘ra, markazlashtirishdan voz kechish va hodisalarga asoslangan ta’limga o‘tish samaraliroqdir. Bu yanada hamjihat muhitni yaratib, o‘quvchi va o‘qituvchilarga ta’lim tizimi bera olmaydigan imkoniyatlarni beradi. Ehtimol, ushbu yangi ta’lim tizimi tufayli o‘qituvchilar o‘zlari o‘quvchilariga ko’p bilim bergani kabi ulardan ham o‘rganishi mumkinligini anglab yetar.


Maqola Khan Academy Oʻzbek loyihasi doirasida tarjima qilingan. Havola: Finlandiya majburiy fanlardan xalos bo‘lgan birinchi mamlakat bo‘ladi (2-qism).
Muqova surat: unsplash.com

Matnda xato topdingizmi? Kerakli matnni belgilang va CTRL+ENTER tugmalarini bosing.

Eng so‘nggi maqolalarni o‘tkazib yubormang!
Telegram kanalamizni kuzatib boring!